Pinna på Pinterest

Nästa stora fenomen som växer lavinartat är Internets visuella motsvarighet till Twitter, Pinterest. Till skillnad mot Twitter delar du inte text utan exempelvis inspirerande bilder på resmål, inredning eller ja vad du vill faktiskt. Här ligger inte tyngdpunkten på personliga bilder utan bilder du stöter på när du surfar och som du tycker är värda att dela vidare. Det blir både ett sätt att spara bilder för sin egen skull men även för att tipsa och dela med andra. För Pinterest erbjuder dig nämligen samma sätt som Twitter möjligheten att följa andra medlemmar på tjänsten utan att du haft tidigare relation med dem och då kan du se vilka bilder de lägger upp (pinnar) och tycker är intressanta.

Kommunikation i ljusets hastighet

Det som jag tycker är ballt är att även kommunikationen snabbas upp och blir blixtsnabb. Att överblicka 100 bilder gör du på några sekunder till skillnad mot att överblicka och förstå 100 Tweets, vad tror du ger mest impact?! Vi kan genom bildkommunikation ta in mer information på kortare tid och det är här jag tror vinsten ligger både för användare och företag. Vi kanske kommer få se nya sätt att komponera exempelvis produktbilder för att få med olika uttryck men även information översatt till bildspråk för att just bilderna ska anpassas till Pinterest kommunikationsform.

För oss som arbetar med e-handel och marknadsföring är detta speciellt intressant för samma virala spridningseffekt som finns på Twitter finns ju även på Pinterest dv.s. att en bild som delas av person kan delas vidare av de personer som sedan ser den på Pinterest och så vidaere. Jag pinnade exempelvis en bild igår som inte var mycket till världen, den repinnades och like:ades flera gånger om av helt okända personer för mig, men jag har sett att bilder kan repinnas tusentals gånger när spridningen är som allra mest.

Bilder uppfattas inte som reklam

Bilder behöver heller inte nödvändigtvis uppfattas som reklam även om bilden är ämnad för det. Exempelvis när RedBull har fotograferat en riktigt grym bild på en ”base jumper” med en tydlig avsändare, så delar jag den bilden vidare på Pinterest för att jag inspireras av bilden och tycker den är ball. Därefter så ses den av samtliga mina vänner på Pinterest som eventuellt själva pinnar den och så sprids vidare för att det just är en tuff bild. Men indirekt är det fantastisk marknadsföring för RedBull. Det här förekommer inte på Twitter på samma sätt för bildkommunikation på Twitter långsamt och framförallt måste du förklara vad för bild det är du länkar till i din Tweet och hoppas att någon hinner läsa Tweeten i sitt flöde.

Driver mer trafik än TwitterI

I en undersökning som gjordes så såg man tydligt att Pinterest drev mer trafik till webbsidor än vad Twitter gjorde. Med tanke på att det  ”bara” var näst intill 12 miljoner som använde Pinterest men hela 100 miljoner som använde Twitter så är det en anmärkningsvärd bedrift.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *