Ehandelstrender

E-handel börjar bli allt mer mobilt

  • Trafiken från surfplattor börjar bli allt mer betydande.
  • Aktörer börjar tvingas tänka responsive design.
  • Besökare stannar på mobilanpassade sajter i större utsträckning än att gå vidare till den riktiga sajten.
  • Mobila terminaler som surfplattor kommer i större utsträckning att användas av säljare i butiker med tillhörande kortterminalmoduler så som iZettle. Detta kan eventuellt börja ta över kassorna och kortterminalernas funktion.
  • QR-koder har det tekniska hindret av att det krävs applikationer för att läsa av dem. Det stora genombrottet av QR-koder kan eventuellt komma när läsarna blir förinstallerade i våra telefoner.
  • Incheckning till butiker (ex. Foursquare) börjar ta fart och företag börjar bli allt mer aktiva genom att ge rabatter för genomförda incheckningar.
  • Google goggles börjar hitta fler användningsområden www.google.com/mobile/goggles
  • Att vi börjar prata till vår telefon och ge kommandon som iPhones Siri, det öppnar upp för nya möjligheter och tätare integrationer mellan användare och webb.

Internationalisering

Att gå internationell, allt fler e-handlare börjar se sig om över gränserna för att expanderas sina verksamheter. Svensk e-handel har redan bra med besökare från Norden, så att gå internationellt börjar bli en naturlig del i e-handelverksamhetens utveckling.

Lojalitetsbyggande aktiviteter

Lojalitet utanför köp, det är nödvändigtvis inte de som alltid handlar som är mest värdafulla, utan de som engagerar sig i företaget och sprider det vidare. Exempelvis Moosejaw www.moosejaw.com som ger poäng till sina kunder på allt de gör på sajten så kallad gaminfication

Varumärken börjar med egen e-handel

Större varumärken börjar sälja direkt till konsumenter parallellt som de säljer till återförsäljare. Kommer det att förändra beteenden hos konsumenter och vilka effekter får det på e-handlarnas relation till sina leverantörer?

RE-targeting

Allt fler börja arbeta med re-targeting i sina bannerannonser. Dv.s. att man med hjälp av tredjeparts cookies spårar vem som tittat på annonser eller vem som varit inne på en sajt och tittat på vissa produkter. För att sedan använda den informationen för att rikta nya annonserna mot just den besökaren och utefter den produkt de verkar vara intresserad av.

Top level management

E-handel som försäljnings och kommunikationskanal börjar komma allt högre upp i de traditionella organisationerna.

Kundservice

Företag börjar ge service till kunder där kunderna befinner sig, det ger även bra möjlighet att spana in vad kunder tycker om företaget generellt och de produkter som säljs.

Ökat intresse för mätbarhet

Allt fler e-handlare börjar aktivt arbeta med analys av sina besökare för att kunna optimera flöden och att optimera hela sin affär.

Distribution

Optimering av distribution blir allt viktigare både vad gäller pris och leveranssätt. Allt fler aktörer ser utlämning av försändelser via ombud som ett onödigt steg. Direkta hemleveranser börjar dyka upp som ett mer kundanpassat leveranssätt. Vissa aktörer börjar även titta närmare på egna distributionssätt något som Amazon går i bräschen för genom ”Amazon Locker” (http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8&nodeId=200689010)

PIM

PIM (Product Information Management) blir ett allt mer viktigare verktyg för att kunna kontrollera processen över produktbilder, produktinformation, produktfilmer osv.

Pinterest

Som en given bubblare till årets trender dyker Pinterest upp som är nästa stora fenomen. Pinterest är Twitters visuella motsvarighet. Till skillnad mot Twitter delar du inte text utan exempelvis inspirerande bilder på resmål, inredning etc. Här ligger inte tyngdpunkten på personliga bilder utan bilder du stöter på när du surfar och som du tycker är värda att dela vidare. Redan idag driver Pinterest mer trafik till sajter än Twitter (se källa) och Pinterest har bara 11,7 miljoner användare jämfört med Twitter som har över 100 miljoner. Alla vill självklart haka på detta så just nu försöker många företag hitta just sina möjligheter att delta i racet.

Titta efter beteenden på Adwords

Framgång med Adwords innebär nödvändigtvis inte att man ska rikta sig till en så nischad målgrupp som möjligt. Denna fascination att nå så riktat som möjligt med sina Adwords-annonser kallas även att nå ”The sweet spot” (top of the triangle). Enligt ”Sportamore” behöver det här inte vara mest kostnadseffektivt. Den strategin innebär oftast få besökare, verkligen nå så hög relevans som möjligt på annonser och målgrupp, hög konvertering men även hög konkurrens och hög CPO. Det nya kan vara att annonsera på så bred front som möjligt mot icke relevant målgrupp och med icke relevanta sökord som är mycket billigare och försöka nå så många visningar d.v.s kontakter som möjligt. För när man når ett avsevärt högt antal visningar så kan de mest lustiga sökord konvertera och då kan vi i vissa fall prata om en tiondel lägre klickkostnad än de mer relevanta sökorden. Men det gäller att vara på sin vakt, så fort man ser att en annons får bra utfall på ett icke relevant sökord gäller det att fokusera på det sökordet en kort period och sätta övriga på paus, för det kan finnas ett beteende bakom detta sökord som även andra följer eller har. Detta blir då lönsamt eftersom man annonserar på sökord med låg konkurrens och ett CPO (Cost Per Order)
Gumroad

Gumroad vill göra det enklare med betalningar för digitala varor. Det är en förvånansvärt enkel betalning som är baserat på webbadresser. Tänk dig en URL Shortener med ett betalningssätt inbyggdt idet. Se en film om Gumraod

Tictail

Tictail är en svensk tjänst som baseras på att användare får en gratis social webshop. Som användare får du sedan guidening på vad du ska jobba med i din shop.

iZettle

iZettle låter dig ta betalt med kort – i din iPhone eller iPad. Nu kan alla ta betalt med kort. Allt som behövs är en iPhone eller iPad och iZettle. Och du kommer igång på bara några minuter, utan krångel och dolda avgifter.

Återkommande kunder

Det diskuterades friskt kring att alla vill ha återkommande kunder men hur får man det. Klarna har tittat på sina anslutna e-handlares kunder och har sett att e-handlare med hög omsättning har en stor andel återkommande kunder. Varugrupper som bygger på ständigt nya varor som dvd och skivor får naturligt återkommande kunder. Den genomsnittliga återköpsfrekvensen hos Klarnas e-handlare är 18%. Den allra högsta återköpsfrekvensen låg på 56% och då är e-handlare med abonnemangstjänster bortsållade. Klarna ger rådet att om du ligger under 20% i återköpsfrekvens så har man mycket att vinna på att bearbeta sina befintliga kunder. Om man istället ligger över 20% i återköpsfrekvens kan man jobba mer med nya kunder. För att räkna ut sin återköpsfrekvens använder du denna formel:

Antalet kunder som köpt mer än en (1) gång / totalt antal kunder = återköpsfrekvens i %

Men vad är det som driver befintliga kunder att handla igen:

  • Wrap, läser in dina Facebook-vänners födelsedagar för att sedan skicka erbjudande till dig vid deras födelsedagar.
  •     Presentcheck när du inte handlat på länge.
  •     Presentcheck vid födelsedagar.
  •     Lilla gåvans makt. Skicka med rabattkod vid första köpet.
  •     Vid internationalisering har rabattkoder fungerat bra efter köp med kort giltighetstid.
  •     Segmenterade erbjudande till kunder bereoende på kundens aktivitets/återköpsgrad.
  •     www.junkyard.se, ger junkcash för ex. kundregistrering, som lojalitetsprogram.
  •     www.moosejaw.com, ger poäng på allt man gör på sajten mm.gamification.
  •     Bra kundrelationer
  •     God kundservice

Svensk e-handel rockar

Vilket driv det finns i svensk e-handel, alldeles fantastiskt! Engagemanget är på topp, idéer flödar, alla är hungriga och har en enormt stor entreprenörsanda. Vilket priviliegium det var att få vara i den härliga skaran e-handlare igår – vi rockar! Det var någon klipsk person som sa något liknande på emeet ”Vi e-handlare är inte konkurrenter utan vi konkurrerar mot den traditionella handeln” så låt oss tillsammans ta mer av den där 95%-iga kakan :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *