T Herman Interiör satsar på exklusiva produkter

T Herman Interiör

T. Herman är en ny webbutik som satsar på att erbjuda exklusiva kvalitetsprodukter. Det är väskor, acessoarer, vintagekläder och interiör. Butiken vänder sig både till svenska och internationella kunder. Språken är svenska och engelska.

T. Herman Interior har focus på att hitta produkter som inte finns tillgängliga I Sverige för att ha ett mer unikt koncept. Viktigt för oss är även kvalitet och design på produkterna vi tar in eller tillverkar under egen regi.

Det är roligt att fler väljer att satsa på ehandel och vi önskar dem all lycka till i världen. Det ska bli spännande att se hur T.Herman klarar sig i konkurrensen, men med den valda satsningen på kvalitet har de kommit en bit på vägen.

Daystyle satsar på kvalitetsprodukter till kvinnlig målgrupp

Konkurrensen är stenhård. Det finns många butiker som erbjuder produkter inom hudvård, kroppsvård, hårdvård och smink. Reklamen mullrar överallt, både på nätet och i de traditionella kanalerna.

Någonstans i detta brus finns en butik som på kort tid funnit sin målgrupp och som ser ut att lyckas ta sig både upp och framåt. Det är webbutiken Daystyle som har ett starkt sortiment med kvalitetsprodukter. De är ivriga och ser positivt på framtiden för sin e-handel. Det som skiljer Daystyle från många av konkurrenterna är flera saker. för det första har grundarna lång erfarenhet av branschen och därmed också kunskap om vad som tilltalar målgruppen. För det andra är de beredda att hålla sig till kvalitetsprodukter till bra priser.

Vit morgonrock

Badrockar och morgonrockar

I butiken finns inte enbart hudvårds- och skönhetsprodukter. Det finns även en kategori kläder som går under namnet exklusiv garderob. I denna kategori hittar vi utvalda plagg, men också handdukar.

På bilden ser du en stilren och snygg morgonrock. Ytterligare modeller finns i kategorin morgonrockar/badrockar här.

Vi önskar Daystyle lycka till och kommer med spänning att följa utvecklingen.

Film som inspirerar dig att starta e-handel

I denna film får vi historien bakom PN Jakt som startades 2005 av Per Nordwall som då var 19 år. Filmen är gjord som marknadsföring av Textalk med temat Textalk Storie och spelades in på plats i Hammarstrand i Jämtlands län. Medverkande är Per Nordwall på PN Jakt AB.

PN Jakt AB omsätter idag drygt 20 miljoner (2015) och har enligt senaste bokslutet fem anställda. Ett framgångsrikt företag som är under stark tillväxt. Sortimentet är produkter inom jakt men också jaktkläder för både herr, dam och barn. En annan populär och storsäljande kategori är kikarsikten som du hittar här, men Pers butik innehåller en bredd som få andra liknande butiker erbjuder.

Från e-handel till fysiska butiker

En vanlig föreställning är att fysiska butiker bör satsa på e-handel för att kunna konkurrera och överleva. Detta gäller inte minst för butiker som finns i de mer eller mindre utdöende stadskärnorna som förut var livliga centrum där människor handlade och möttes. Nu möts människor online på de sociala medierna och alltfler handlar online också. Men det finns undantag. Björn som driver en av de större webbutikerna på nätet med inriktning mot ramar och grafiska verk, numera en storsatsning på affischer som en växande kategori, går lite emot strömmen och satsar på att bygga upp fysiska butiker.  I dagsläget finns nio butiker i städer som Gävle, Göteborg, Jönköping, Norrköping, Malmö, Sundbyberg och Stockholm. I Stockholm finns inte mindre än tre fysiska butiker. Denna strategi skapar synergieffekter. Varumärket stärks och det ger inte bara försäljning i de fysiska butikerna utan även ökad försäljning i webbutiken. Att de blir starka på webben ligger också till grund för att deras varumärkes styrka bidrar till ökad försäljning i de fysiska butikerna. Hänger du med? Ett sammanfattande ord för detta är ”genialt”.

Vi kommer säkert få se liknande exempel på denna utväxling av digitala handeln.

De nya handlarna startar i all större utsträckning online och deras framgång skapar ännu större hunger. Detta hindrar så klart inte att man även fortsättningsvis pushar på att fysiska butiker ska skapa webbutik. En duktig entreprenör och handlare lyckas oavsett.

Här hittar du information om den fantastiska utvecklingen för e-handeln i Sverige, e-barometern, som finns skäl att återkomma mer till i kommande bloggpost.

 

Rätt sökfunktion underlättar

En sökfunktion är mer eller mindre standard i många webbutiker idag. Tyvärr så är det inte alltid så att de fungerar som tänkt. De är inte ens befogade. Varför ska man ha en sökfunktion i en butik med knappt hundra produkter när det skulle räcka med en bra navigationsmeny. För vissa nischer däremot, eller snarare för vissa typer av ehandel när man erbjuder tusentals produkter sett till de variationer som finns, så behövs en genomtänkt sökfunktion. Då kanske det inte räcker med en tom sökruta. Jag är särskilt förtjust i sökningar som sker i flera steg. Det  kräver inte så mycket förkunskaper men kan snabbt leda besökarna till de produkter de letar efter. Ibland kan man hitta praktexempel där man både har en funktion med färdiga val, en sökvariant och en navigation samtidigt. Lägger man dessutom detta i headern så behöver man inte bekymra sig över ifall kunderna ska hitta eller inte. En webbutik som lyckats är Lensia som säljer linser här.

hitta linser

Ovan är en skärmdump som visar en del av Lensias tydliga sökfunktion. Dessutom finns en fungerande navigation.

Att göra olika lönar sig

Bra ehandelsidéer är värda uppmärksamhet. Inom vissa segment är det en överetablering och ändå fortsätter satsningarna att strömma till. I samma bransch och med samma inriktning. Spontant känns det som om researchen uteblivet.  Om någon får för sig att börja sälja klänningar online så är det bra om man först uppmärksammat Nelly, Zalando och Bubbleroom, ja även Boozt.com. För att lyckas måste man hitta något unikt. Du måste också hitta ett sätt att synas. Det är svårt att slå dessa etablerade butiker i sökresultatet. Inte omöjligt men en uppgift som kräver sin insats över tid.

Att vara unik lönar sig oftast. Detsamma om man hittar en nisch som ännu inte är överetablerad. Att ha ett litet försprång i tid ger många pluspoäng. Apotek online har blivit allt vanligare. Nu kan vi beställa receptfria online helt lagligt. Konkurrensen är så klart ganska tuff. Då kan man hitta varianter som till viss del överlappar en bransch. Ett exempel på det är aktören som erbjuder både graviditetstest, fertilitetstest för mäns samt ägglossningstest via webbplatsen testlagret.se.

Det finns många pluspoäng för Testlagret. Butiken är strukturerad och det är lätt för kunden att beställa. Generellt sätt har de lyckats med sin synlighetet i Google.

Vi kan rekommendera ett besök hos testlagret.se och ge gärna förslag på andra kreativa webbutiker.

Butik med lagerbutik

Det finns en uppsjö med butiker på nätet som säljer skrivartillbehör såsom färgpatroner och lasertoners. Jag har beställt flera gånger och oftast brukar det bli rätt. För ett par veckor sedan besökte jag en sådan butik i verkligheten. Det är Megashop som förutom webbutiken också satsat på att ha öppet med en lagerbutik. Megashop säljer avsevärt fler produkter än toners och patroner till i stort sett alla existerande fabrikat. De säljer även butikstillbehör och kontorsmaterial. Mestadels förbrukningsmaterial. Det finns de som menar att ett så ”utspritt” sortiment minskar möjligheterna att få bra placeringar i sökresultatet men för mig som kund ser jag bara praktiska fördelar med det. Nu har jag handlat av Megashop.se, både offline och online, med bra resultat så den butiken kan jag med gott samvete rekommendera.

Fler besökare är inte nyckeln till ökad försäljning

Sökmotoroptimering, sociala medier, Google Adwords, radioreklam, TV-reklam och annan annonsering är bra och mindre bra sätt för att locka nya kunder till webbutiken. Fördelen med sökmedia till vilket sökmotoroptimering och Google Adwords räknas är att du når den aktiva kunden som letar efter dina produkter. Med de övriga marknadsföringskanalerna kan du påverka människor och skapa ett behov hos dem genom att väcka deras intresse för din butik. Ja så är det, så det är väl bara att sätta igång? Ibland är sanningen inte helt solklar. Det viktigaste jobbet, oavsett vad alla i SEO-branschen säger, är ändå att din butik blir säljande. Det handlar inte enbart om att du har en ”snygg” design. Du måste även skapa trovärdighet. Små justeringar kan göra underverk, därför är detta ett arbete som aldrig får upphöra. Det är enkelt att mäta konverteringsgrad (andelen som handlar i % av dina besökare) och den måste du ha koll på. Jämför dig inte så mycket med andra utan jämför först och främst med dig själv. Om du gör en ändring och ser att konverteringsgraden sjunker från 2% till 1% så måste du rätta till detta omgående. Inte vänta en vecka för att se om det är en tillfällig svacka, då förlorar du en halv veckoförsäljning. Därför ska du göra dig bekant med begrepp som konverteringsoptimering och konverteringsdesign. Om du inte vill göra jobbet helt själv finns det proffs som kan hjälpa dig. Ett tips är att låta din sökmotoroptimering och konverteringsoptimering gå hand i hand. Det finns en hel del info att ta del av på nätet. Här hittar du en bra överblick av konverteringsoptimeringens grunder, om du vill gå vidare direkt.

Nischade expertguider

Som ehandelskund är det svårt att ta till sig all sökbar fakta om de produkter man har att välja mellan. Avgörande är en rad olika faktorer så som hur van man är att söka sig till fakta och hur källkritisk man är. Det finns många guider att ta hjälp av men många av dessa är inga riktiga guider utan annonstorg och klick därifrån som leder till köp ger en peng till webbplatsägaren. För vissa branscher finns andra slags sidor som kan fungera som en bra guide, exempelvis bloggar som skrivs av ”experter”. Ett tidigare inlägg handlade om säkerhetsdörrar och denna nisch är ett typiskt exempel. Bland de så kallade expertbloggarna hittar du exempelvis denna blogg om säkerhetsdörrar som beskriver fördelarna med en rad olika fabrikat säkerhetsdörrar. Den förklarar en hel del begrepp och ger även information om leverantörer och tillverkare. Liknande bloggar finns för många branschområden och dessa kan man nog uppfatta som mer tillförlitliga än de rena ”annonstorgen”.

Vinnarna i SERP vinner julhandelns nätköpare

Vi har sociala medier, TV-reklam, radioreklam och annonser i tidningar. När det gäller julhandelns nätköpare så måste man nog kunna säga att det är bäst att nå dem via nätet för det är där de genomför sina köp. En webbutik kan satsa på kampanjer via Google AdSense och AdWords eller kanske rentav köpta bannervisningar men högst trovärdighet har en placering i sökmotorernas sökresultat. Det finns mycket en webbutiksredaktör kan åstadkomma på egen hand men för de riktigt bra resultatet krävs oftast att man behöver anlita en sökmotoroptimerare som hjälper till med att ta fram strategier, riskbedömningar och som genomför SEO-kampanjen där konkurrensen om att ligga i topp har hårdnat.

Vi får heller inte glömma bort konverteringen för allt handlar inte om trafik. Undanröj alla hinder och sånt som besökaren kan antas tycka är i vägen. Gör det enkelt att handla och var tydlig med var produkterna finns. Snygga till kassan och visa att butiken är seriös och att det finns nöjda kunder.